טלית גדול מהווה סמל יהודי רב דורות המביא לידי ביטוי את החיבור הנצחי בין המתעטף בה לזה שצווה להתעטף בה – הלוא הוא בורא העולם.
עם ההתעטפות בטלית מבדיל את עצמו המתעטף מכל ההווי הגשמי שמסביבו ומתעלה לגודל שעת התפילה תוך החברות בלתי אמצעית עם יוצרו.
בשורות הבאות נכיר קצת יותר טוב את הטלית מכמה היבטים מרתקים – אז שנתחיל?
מה זה טלית גדול ומה היא מטרתה?
‘טלית’ היא בשפה הארמית ‘כסות’ – בגד המכסה את מרבית הגוף.
אבל כאשר אנחנו אומרים טלית אנחנו מתכוונים לבגד מלבני בעל ארבע כנפות הנושאות חוטי ציצית, איתו מתעטפים בשעת התפילה.
הטלית היא הדרך שלנו לקיים את מצוות הציצית כפי שהיא מצווה עלינו בחומש ‘במדבר’: “ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדרתם, ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת. והיה לכם לציצית וראיתם אותו, וזכרתם את כל מצות ה’ ועשיתם אתם”.
המטרה של הציצית לפי העולה המפסוקים היא להנכיח בפני עיינינו את מצוות ה’ ולהזכיר לנו בכל עת לעשותם בשמחה גדולה, ולהתרחק מדבר עבירה.
לפי תורת הקבלה יש הסבר מעמיק יותר למצוות הציצית, והיא שהטלית מושכת ‘אור המקיף’ (אור אלוקי גדול מכדי להכילו בנפש וברגש, בשל היותו כביר ועוצמתי, לכן הוא מוגדר כמקיף, כלומר מעבר להשגת בן אנוש).
האור הגדול הזה הוא עד כדי כך גדול שהוא אינו חל על גוף הטלית אלא רק ציציותיה. זו גם הסיבה לכך שאין חובה לגנוז את הטלית, אלא די בלנהוג בה מנהג כבוד.
האור הזה המקיף את האדם המתעטף בטלית, משפיע עליו לטובה ומשרה עליו אור גדול.
סוגי הטלית – טלית גדול וטלית קטן
יש שני סוגי טליתות; טלית גדול וטלית קטן.
טלית גדול:
טלית גדול הוא בגד מלבני גדול העוטף את רוב הגוף ומתעטפים בו בזמן תפילת שחרית, ובעוד הזדמנויות שונות כגון: ברית מילה (האב והסנדק), בתפילה של שבת בלילה בחלק מהקהילות, שליח ציבור בשבת בלילה ועוד.
טלית גדול משמש רק בחלק קטן מהיום, וכדי לקיים את המצוות הציצית לכל אורך שעות היממה יש לנו את הטלית קטן.
טלית קטן:
טלית קטן מכונה בפי כל ‘ציצית’ – הוא בגד שמתלבש על חלק גוף עליון. הוא עשוי כמו v הפוכה ובמרכזה יש פתח דרכו מכניסים את הראש. יש כאלה המלבישים אותו מתחת לבגדים שלהם, ויש כאלה בעיקר בקרב קהילות חסידיות המקפידים להלביש אותו מעל בגדיהם.
המלבוש הקומפקטי והקליל הזה מאפשר לקיים את מצוות הציצית לאורך כל שעות היום. גם בלילה נוהגים לישון עם טלית קטן, למטרה זו יש ציציות שינה מיוחדות, נעימות וקלילות. כך מצליחים רבים לקיים את מצוות הציצית כמעט 24 שעות ביממה.
מאיזה חומר עשוי טלית גדול?
בשולחן ערוך נפסק להלכה שטלית גדול צריכה להיות עשויה או מצמר או מפשתן, וכי טלית שעשויה מבד אחד כלל אינה חייבת בציצית מן התורה, ולפי דעות שונות טלית מבד אחר היא מצווה מדרבנן.
הרמ”א לעומתם פוסק בצורה חד משמעית שכל בגד שלו ארבעה כנפות חייב בציצית, וכלל לא משנה אם הוא מצמר, משי או כל בד אחר. ואכן אפשר למצוא היום גם טלית בד או טלית אקרילן.
כמובן שעל כל אחד לעשות כפי שנהגו אבותיו ולפי דעת רבותיו.
האם מצוות ציצית נוהגת בלילה?
מצוות ציצית אינה נוהגת בלילה ובגד אשר לו ארבע כנפות יהיה פטור מהטלת ציצית בכנפותיה בלילה. הטעם לכך הוא שלגבי ציצית נאמר בתורה ‘וראיתם אותו’ – כלומר העניין הוא לראות אותו, למדו מכך חז”ל שמצוות ציצית חלה רק בזמן שבן אדם מסוגל לראות באופן טבעי, שזה כאשר השמש מאירה.
בזמנינו כאשר יש אור גם בלילה דין זה לא השתנה, משום שכאמור הראייה של הציצית צריכה להיות טבעית, ולא בעזרת אור מלאכותי.
בעניין הזה יש שתי שיטות חולקות:
השיטה שלפיה פסק הרמב”ם
כל בגד שיש לו ארבע כנפות יהיה ביום מחויב בציצית ובלילה פטור.
השיטה לפיה פסק הרא”ש
חיוב בציצית תלוי בסוג הבגד. בגד שמיועד ללבוש ביום יהיה מחויב בציצית גם בלילה. וכן גם ההפך, בגד שמיועד ללילה יהיה פטור מציצית גם ביום.
אז לפי איזו שיטה אנחנו נוהגים למעשה? השולחן ערוך פסק שיש להחמיר לפי שתי השיטות.
האם ילד צריך להלביש טלית גדול?
אנחנו רואים ילדים קטנים מקהילות מסוימות עטופים בטלית גדול, ואילו בקהילות אחרות לא מתעטפים בטלית עד למוחרת ליל החתונה.
בתלמוד בבלי כתוב ש’קטן היודע להתעטף חייב בציצית’. אבל כאן המנהגים מתפצלים לפי קהילות שונות.
קהילות תימן וגאורגיה
נהגו שילדים מתעטפים בטלית מגיל חינוך שזה למעשה סביב גיל 5.
קהילות עדות המזרח, גרמניה ואויבערלאנד
נהגו שמתעטפים בטלית מגיל בר מצווה או קצת לפני כן
קהילות אשכנז
נהגו להתעטף בטלית החל מהבוקר שלמוחרת ליל החתונה. הנוהגים לפי שיטה זו לובשים טלית מגיל בר מצווה רק במקרים הבאים: חזן הניגש לעמוד, העולה לתורה וכהן העולה לברכת כהנים.
הסיבה לנוהג זה נטוע בלימוד מסמיכות הפרשיות הבאות: ‘גדילים תעשה לך’ ו’כי יקח אשה’ – כלומר שמצוות הציצית חלה כאשר נישאים לאישה.
בעל ה’משנה ברורה’ לא מסתיר את תמיהתו ממנהג זה וקובע בספרו כי “מנהג זה תמוה, דעד שלא ישא אשה יהיה יושב ובטל ממצוות ציצית?”.
יש האומרים שזו הסיבה לכך שעד גיל הנישואין מתעטפים הבחורים בטלית קטן.
מה הוא הצבע של טלית גדול?
אין שום מקור בהלכה הקובע מה אמור להיות הצבע של טלית גדול. בפועל רוב הטליתות הגדולות הן בצבע לבן או לבן עם נטייה לצהבהבות כלשהי.
ה’שולחן ערוך’ פוסק להלכה שאפשר לצבוע את הטלית בכל הצבעים שרוצים, אבל רצוי שהציציות תהיינה בצבע זהה לצבע הטלית.
מה פשר עיצוב הפסים על הטלית?
כדי להבין למה רוב הטליתות שלנו מדוגמות בפסים, נצטרך ללמוד רגע את אחת הסוגיות המרתקות סביב מצוות הציצית – התכלת.
בתורה כתוב: “ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת”.
המשמעות המעשית של הפסוק הזה היא, שכל בגד שיש לו ארבע כנפות חייבים להטיל בהן חוטי ציצית. החוטים האלה יכולים להיות בכל צבע שהאדם רואה לנכון, חוץ מחוט אחד, שהוא צריך להיות בצבע תכלת.
צבע התכלת המדובר אינו תכלת סתמי שכל אחד יכול לייצר, אלא תכלת שמקורו מאוד מיוחד וספציפי – החילזון.
במדובר בחיית ים מיוחדת העונה לשם חילזון, היא נמצאת רוב הזמן בעומק הים ובאה לבקר ביבשה פעם ב-70 שנה. מה שהופך את קיום מצוות התכלת לקשה ונדיר, ושמכך גם יקר מאוד.
אז למה באמת רובנו לא הולכים עם אותו חוט תכלת בציצית?
במהלך ההיסטוריה אי שם לפני יותר מאלף שנים אבדה לעם ישראל המסורת של מה הוא החילזון ואיך ניתן לזהות אותו. מה שגרם לכך שהפסיקו לצבוע את חוטי הציצית בתכלת ונבצר מאיתנו לקיים את מצוות התכלת כפי שהיא מצווה עלינו בתורה.
בדורות האחרונים היו גדולי ישראל שטענו שיש לחזור לצבוע את התכלת בציצית. אחד מהם היה רבי גרשון חנוך העניך מאדז’ין ששימש כאדמו”ר השלישי לממלכת איזביצה.
הרבי ראה בחידוש מצוות התכלת כמשימה עליונה והוא הקדיש למטרה זו משאבי מחשבה רבים ופעילות נמרצת שנמשכה לאורך שנים. ראשית חקר הרבי את הסוגייה בעומק המקורות, וחרש בכל ברייתא, משנה, גמרא ראשונים ואחרונים הקשורים לעניין התכלת. את מה שהעלה במחקרו התורני הוא כתב בשלושת ספריו: שפתי טמוני חול, פתיל תכלת ועין תכלת.
לאחר שחקר והבין היטב מה הם הסימנים לאותו חילזון מסורתי, יצא הרבי בחיפוש נחוש אחר החילזון המקורי עד שביום מן הימים הוא פגש בו בעיר נאפולי. הוא בדק את החילזון וגילה לשמחתו העצומה שהוא עונה לכל הסימנים המובאים במקורות הקדומים, וכמובן שהוא צבע את פתילי הציצית בתכלת המיוחל.
הודות לגדולי ישראל דוגמת רבי גרשון חנוך העניך מאדז’ין אנחנו רואים היום לא מעט יהודים עם ציציות תכלת בכנפי בגדיהם.
עם זאת יש לציין שברוב קהילות ישראל לא הכריעו כמוהו, ועדיין סוברים שאין בידנו את המסורת הדרושה כדי לצבוע את פתילי הציצית בתכלת.
ולאחר ההקדמה הארוכה הזו נשוב לשאלה איתה פתחנו ולכבודה הארכנו עד כה; מדוע מדוגמות הטליתות בפסים?
ובכן מדובר בזכר למצוות התכלת אותה אנחנו לא יכולים לקיים בזמננו. זו הסיבה שהפסים המדוגמים על הטלית הם בצבע כחול או שחור, שקרובים לצבע התכלת.
טלית גדול של ‘קלמן’ – הידור רב ואיכות מקסימלית
שוק הטליתות מוצף באין ספור דגמים של טלית גדול. אז איך נדע שאנחנו רוכשים טלית גדול נוח, איכותי ומהודר?
בדיוק בשביל זה תמיד מומלץ לקנות טלית גדול בחנות שיש לה התמחות רבת שנים בתחום, עם קהילת לקוחות גדולה ומרוצה. ‘קלמן תשמישי קדושה’ עוסקת שנים רבות במכירת יודאיקה, עם דגש על מכירת כל סוגי הטליתות הגדולות. הטליתות של ‘קלמן’ קנו להם שם טוב בזכות איכותן הבלתי מתפשרת והידורן הרב.
באתר הבית של ‘קלמן תשמישי קדושה’ תוכלו לרכוש מגוון ענק של טלית גדול לפי כל השיטות והסוגים ולכל קהילות ישראל, במחירים אטרקטיביים ובאיכות גבוהה במיוחד, בלי לצאת מהבית.